Langues - LAN572iANG : Science Fiction

Domaine > Langues.

Science Fiction

Contrary to what many people assume, science fiction is less about new technologies, faraway planets, or the distant future, than about what it means to be human. In approaching the genre from an anthropological perspective, we will read excerpts from Mary Shelley's Frankenstein, Ray Bradbury's Martian Chronicles, and H.P. Lovecraft's Cthulhu Mythos tales. We will also examine films such as Invasion of the Body Snatchers, Blade Runner, Alien, Matrix, Children of Men and others. This body of literature and cinema will be placed in its social and historical context, as we trace the links between science fiction and the western literary and artistic tradition from antiquity to the 20th century. This work will also be related to a number of current social, philosophical and linguistic issues, especially posthumanism and what many believe to be the defining principle of the genre: cognitive estrangement. Finally we will look at the three major techniques that authors employ in the construction of an imaginary space and time: analogy, extrapolation, and world reduction.

Contrairement à certaines idées reçues, la science-fiction est moins concernée par les nouvelles technologies, les planètes lointaines ou l'avenir, que par la question suivante: qu'est-ce que l'humain? En abordant le genre dans une perspective anthropologique, nous allons lire des extraits de Frankenstein de Mary Shelley, The Martian Chronicles de Ray Bradbury, "The  Call of Cthulhu" de H.P. Lovecraft ainsi que d'autres nouvelles et romans. Nous examinerons également des films tels que Invasion of the Body Snatchers, Blade Runner, Alien, The Matrix, Children of Men et autres. Ce corpus littéraire et cinématographique sera placé dans son contexte social et historique, en traçant les liens entre la science-fiction et les traditions littéraires et artistiques occidentales de l'Antiquité au 20e siècle. Ce travail sera également lié à un certain nombre de questions sociales, philosophiques et linguistiques actuelles, en particulier le posthumanisme et le principe définissant du genre : l'aliénation cognitive. Enfin, nous nous pencherons sur les trois principales techniques que les auteurs emploient dans la construction d' un espace-temps imaginaire : l’analogie, l’extrapolation, et le world-reduction.

Pour les étudiants du diplôme M1 High Energy Physics